GAGNEF KONSTHALL

TALLBACKSVÄGEN 17  /  GAGNEF  /  INFO@MISSIONEN.SE

Missionen was founded in 2011. The focus of the gallery is to show contemporary art and music but also be a place for artists and creatives to meet and work.

The gallery is located in Gagnef, Dalarna. In the summer of 2011 Missionen showed its first art exhibition with artists Henrik Håkansson, Lotta Antonsson, Linda Tedsdotter and Johan Zetterqvist. The gallery also co-produces exhibitions and projects with Skankaloss and the Gagnef summer festival.

Andreas Nilsson är konstnär, musiker och regissör. Steget från examensutställningen på Rotor på Konsthögskolan Valand 2000 och det storartade projektet Scrollen (tillsammans med Bo Melin, Daniel Jenssen och Mattias Karlsson) till att göra den mest klickade filmen på youtube år 2015 (The Epic split med Van Damme/Volvo) går via hyllade musikvideos för bla Kanye West, Röyksopp, The Knife, José Gonzales och Jenny Wilson. Som musiker är han verksam som gitarrist i det legendariska bandet Silverbullit. Andreas Nilsson är idag ett etablerat namn på filmscenen i Los Angeles där han numera bor större delen av året. 


Alexis Ross är baserad i Los Angeles, han hamnade i den stad som han beskriver som världens bästa stad efter en barndom med många adresser runt om i USA. Han slutade med heroin tidigt, i 22-årsåldern, för att istället ge sig in i ett tungt nikotinmissbruk och har sedan dess varit (om än något motvilligt) en tongivande karaktär i Los Angeles som konstnär, produktdesigner och reklammakare. Han har tidigare samarbetat med bla Todd James och deltog i Art In The Streets på MOCA 2011.



Sommarens utställning 2016 / 7–17 juli


Andreas Nilsson &

Alexis Ross


"A Brief History of the 20th century

Spa Gangs of Los Angeles”


Det finns en berättelse om hur Andreas Nilsson under sin studietid på Konsthögskolan Valand i Göteborg försökte lära en zebrafink att spela på en Theremin. Idén är ju vacker, en traditionell thereminist för sina händer i det tomma luftrum som existerar mellan instrumentets antenner och skapar på så sätt musik. En zebrafinks korta intensiva flykt i samma luftrum hade gett en visuell dimension, en visuell kvalitet: flykt, frihet, en slumpmässig skönhet. Zebrafinkens luftrum visade sig dock vara större än det begränsade rum som krävs för att få Thereminen att klinga, varpå Andreas tvingades bygga om själva instrumentet till en bur. Ett litet framsteg, då zebrafinken satte sig på buren kom det ett litet pip (i och för sig en inverterad gestaltning av den ursprungliga idén). Andreas kontaktade tillverkaren av thereminen, den legendariska synttillverkaren Moog, för råd om hur han skulle komma vidare. Han fick ett hårt svar: fågeln måste jordas. Där gick gränsen för Andreas.


-------


Alexis Ross och Andreas Nilsson träffades på ett koreanskt spa i Hollywood. Andreas försökte vila lite, han satt med huvudet lutat mot det kalla kaklet utanför ångbastun medan han förstrött lyssnade till Alexis frukt ösa försök att tända en cigarett. Tändaren klickade gång på gång. Stämningen bröts när tre män i röda badrockar kom in i rummet. De rödklädda männen förklarade genom sitt tysta sätt att utstråla makt meddelst våld att Andreas och Alexis inte var önskvärda. De reste sig, drog sina små handdukar runt sig och lämnade rummet. Med en känsla av att ha klarat sig ur något obehagligt bjöd Andreas sen Alexis på en kopp kaffe. Efter denna händelse gjorde dom ibland sällskap till något spa, dom började tillsammans utforska utbudet av olika spa-inrättningar i Los Angeles-området. Den händelse som hade fört dom samman låg dock kvar i minnet och fungerade som en startpunkt för detta projekt. Långsamt började dom upptäcka olika händelser som vittnade om att det hände saker i bakgrunden på de olika inrättningarna. Något som var svårt att motstå – de sökte tillsammans en slags kroppslig rening men blanserade det hela med att påbörja en kartläggning av det träsk som utgör den undre världen i Los Angeles spa-kultur.


-------


Tillbaka till fågeln och Thereminen. Och resan därifrån till en kartläggning av Spa gängen i Los Angeles. Jag misstänker att Andreas själv tycker steget är rätt kort. I sin egen logik, skiftar han bara perspektiv på samma plats där han alltid stått, oavsett om han gör en halmskultpur eller regisserar ett 100-manna crew med mångmiljonbudget. Andreas Nilssons arbete är i ordets rätta bemärkelse gränslöst. En vildsint, skarpsynt och vidsträckt poesi. En fågels flykt genom luftrummet. En karta som inte räcker till.


Men han har aldrig, och kommer aldrig, att jorda en zebrafink.


Text: Jesper Norda